Pytania i odpowiedzi

Wszystko, co musisz wiedzieć o Patento.

Informacje o pre-pensji

Kto może korzystać z pre-pensji?

Pre-pensja dla pracowników dostępna jest dla osób, których pracodawca zawarł umowę z Patento i zakwalifikował je do programu.

Dodatkowo do skorzystania z pre-pensji potrzebne jest:

  • konto w banku
  • numer PESEL
  • ważny dowód osobisty lub paszport (tylko obcokrajowcy)

Dlaczego pre-pensja nie jest dostępna przez cały miesiąc?

W przypadku pre-pensji dla pracowników terminy dostępności pre-pensji ustalane są przez pracodawcę i wynikają zwykle z cyklu pracy działu kadr.

Czym się różni oferta dla klientów indywidualnych od oferty dla pracowników?

Oferta dla pracowników jest dostępna tylko dla osób, których pracodawca podpisał umowę o współpracy z Patento.

Z oferty dla klientów indywidualnych natomiast mogą korzystać wszystkie osoby, które otrzymują regularne wpływy na konto.

Dlaczego pakietu darmowego nie można łączyć z pozostałymi.

Pakiet darmowy na niewielką kwotę pozwala przetestować pre-pensję bez żadnych opłat, a nie wykorzystywaniu go do obniżenia kosztu całej pre-pensji.

Co to jest RRSO i dlaczego jest takie wysokie?

RRSO oznacza Rzeczywistą Roczną Stopę Oprocentowania – czyli w przypadku pre-pensji pokazuje, ile procent kosztowałaby pre-pensja, gdyby była wzięta na rok.

W przypadku pre-pensji, która jest wypłacana na kilka dni wartość RRSO jest myląca, jednak prawo wymaga od nas podawania tej wartości.

Co to jest pre-pensja?

Pre-pensja to nowoczesny produkt finansowy, którego zasada działania przypomina zaliczkę na pensję. Pre-pensja dostępna jest w dwóch opcjach – za pośrednictwem pracodawcy oraz bezpośrednio dla klientów indywidualnych.

Pre-pensja umożliwia wypłacenie kwoty odpowiadającej części wynagrodzenia twojego przed terminem wypłaty pensji. Wypłacana w ten sposób kwota jest przy wypłacie potrącana z pensji przez pracodawcę.
Ta forma pre-pensji dostępna jest dla pracowników, których pracodawcy zawarli umowę z Patento.

Rejestracja i składanie wniosku

Skąd Patento zna wysokość mojej pensji?

W przypadku pracowników Patento nie zna wysokości pensji pracownika, a jedynie limit pre-pensji ustalony przez pracodawcę.  

Skąd Patento wie, kiedy otrzymuję przelew z pensją?

W przypadku pracowników termin wypłaty pensji nie ma znaczenia – pracodawca potrąci kwotę pre-pensji z wypłaty i automatycznie rozliczy się za wykorzystaną kwotę z Patento.

Na jakiej podstawie wyliczana jest kwota pre-pensji?

W  przypadku pracowników indywidualnych kwota pre-pensji to 30% otrzymywanego na  konto wynagrodzenia. Wysokość wynagrodzenia nasz algorytm określa na  podstawie wpływów z ostatnich kilku miesięcy.  

Kiedy dostanę pieniądze?

W większości przypadków czas oczekiwania na pieniądze wynosi kilka do kilkunastu minut od momentu otrzymania pozytywnej decyzji.  

Czas ten może się wydłużyć w przypadku aplikowania o pre-pensję w dni wolne, w nocy lub w przypadku Klientów korzystających z mało popularnych banków.

Jaką kwotę pre-pensji mogę wypłacić?

Na jakiej podstawie wyliczana jest kwota pre-pensji?

Kwota pre-pensji ustalana jest przez pracodawcę na podstawie wysokości pensji pracownika.

Kiedy dostanę decyzję?

Jeżeli proces weryfikacji przebiegnie bezproblemowo decyzja o udzieleniu pre-pensji będzie wydana w ciągu kilku minut.

W niektórych przypadkach, kiedy konieczny jest kontakt telefoniczny z Klientem, czas procesowania wniosku będzie dłuższy, w zależności od tego, jak szybko uda się nam skontaktować.

Jakie dokumenty są wymagane?

Do ubiegania się o pre-pensję potrzebny jest ważny dowód osobisty (obywatele polscy), lub paszport (obcokrajowcy).

Dodatkowo potrzebny jest numer PESEL, który nie został wcześniej zastrzeżony w bazie pesel.

Pracownicy muszą również wyrazić zgodę na potrącenie z pensji i przekazać ją swojemu pracodawcy.

Jak mogę złożyć wniosek o pierwszą pre-pensję?

Aby móc skorzystać z pre-pensji w pierwszej kolejności musisz udzielić swojemu pracodawcy zgody na potrącenie z wynagrodzenia.

Następnie aby złożyć wniosek o pre-pensję wystarczy wypełnić formularz rejestracyjny na stronie internetowej podanej przez pracodawcę, a następnie przejść proces weryfikacji swoich danych wysyłając nam 1 grosz ze swojego konta bankowego.

Cały proces zajmuje najwyżej kilka minut, jest bardzo prosty oraz bezpieczny.

Dlaczego żeby skorzystać z pre-pensji muszę się zalogować do swojego konta w banku?

Logowanie do konta w banku służy trzem celom:

  • potwierdzeniu danych osobowych Klienta – bank przekazuje do Patento dane, które muszą zgadzać się z danymi podanymi podczas zakładania Profilu Klienta
  • przekazaniu informacji o wysokości oraz terminach wypłaty wynagrodzenia
  • podaniu numeru konta, na które zostanie wypłacona pre-pensja
Jak długo będę czekać na pieniądze?

W większości wypadków pieniądze trafiają na konto Klienta w kilkanaście minut.

W zależności od godziny i dnia tygodnia, a także banku, do którego ma trafić przelew z pre-pensją, czas ten może się wydłużyć, szczególnie przy aplikowaniu w dni wolne od pracy.

Jak cofnąć zastrzeżenie numeru PESEL?

Cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL jest bardzo proste – usługa ta jest dostępna w 100% online i jest bezpłatna.

Masz dostępne następujące opcje odwołania zastrzeżenia numeru Pesel:

1. W aplikacji mObywatel

Pełną instrukcję, jak to zrobić znajdziesz na rządowej stronie: https://info.mobywatel.gov.pl/uslugi/zastrzez-pesel

Jeżeli nie posiadasz jeszcze tej aplikacji, do jej zarejestrowania będziesz potrzebować profilu zaufanego.

2. Bezpośrednio na stronie rządowej

https://www.gov.pl/web/gov/zastrzez-swoj-numer-pesel-lub-cofnij-zastrzezenie

Aby skorzystać z usługi, potrzebujesz profilu zaufanego, podpisu kwalifikowanego, e-dowodu lub danych do logowania do bankowości elektronicznej.

3. W urzędzie gminy

Do czego potrzebujemy Twoich danych?

Twoje dane są nam potrzebne, aby zidentyfikować, że jesteś osobą, za którą się podajesz – czyli potwierdzamy Twoje imię, nazwisko, PESEL oraz numer dokumentu tożsamości.

Dodatkowo musimy zweryfikować wysokość i termin, w którym otrzymujesz wynagrodzenie, aby wiedzieć jaką kwotę pre-pensji i w jakim terminie możesz ją otrzymać.  

Oczywiście potrzebujemy również numeru Twojego konta bankowego, aby móc przelać Ci pre-pensję.

Czy będziecie sprawdzać moje dane w BIK?

Nie sprawdzamy danych w BIK, natomiast korzystamy z innych baz w celu weryfikacji zdolności kredytowej.

Czy moje dane będą sprawdzane w BIK?

Otrzymanie pre-pensji nie wymaga weryfikacji w BIK.

Czy wymagane są dodatkowe dokumenty?

Cały proces aplikowania o pre-pensję odbywa się online. Należy jedynie posiadać ważny dowód osobisty (obcokrajowcy – paszport).

Nie wymagamy żadnych zaświadczeń i dodatkowych dokumentów.

Jedyną formalnością jest udzielenie pracodawcy zgody na potrącenie z pensji, wymagane, aby móc skorzystać z pre-pensji dla pracowników.

Czy mogę otrzymać pre-pensję bez logowania się na swoje konto?

Pracownicy mogę wykorzystać do aplikowania się o pre-pensję logowanie się do banku poprzez system Kontomatik, lub wykonać przelew 1 grosza ze swojego rachunku bankowego.

Szczegółowe instrukcje dostępne są w procesie aplikacji.

Czemu muszę ponownie logować się do banku?

Logowanie do banku służy między innymi weryfikacji wysokości i terminu wpływu wynagrodzenia na konto. Z tego powodu co ok. 3 miesiące wymagamy ponownego logowania do banku w celu aktualizacji informacji.

Co to jest Kontomatik?

Kontomatik to zewnętrzny, bezpieczny i zaufany serwis, służący do pozyskiwania wybranych danych z konta użytkownika.

Udostępnianie danych serwisowi Kontomatik jest całkowicie bezpieczne, a sam Kontomatik objęty jest nadzorem KNF.

Spłata pre-pensji

Jak cofnąć zastrzeżenie numeru PESEL?

Cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL jest bardzo proste – usługa ta jest dostępna w 100% online i jest bezpłatna.

Masz dostępne następujące opcje odwołania zastrzeżenia numeru Pesel:

1. W aplikacji mObywatel

Pełną instrukcję, jak to zrobić znajdziesz na rządowej stronie: https://info.mobywatel.gov.pl/uslugi/zastrzez-pesel

Jeżeli nie posiadasz jeszcze tej aplikacji, do jej zarejestrowania będziesz potrzebować profilu zaufanego.

2. Bezpośrednio na stronie rządowej

https://www.gov.pl/web/gov/zastrzez-swoj-numer-pesel-lub-cofnij-zastrzezenie

Aby skorzystać z usługi, potrzebujesz profilu zaufanego, podpisu kwalifikowanego, e-dowodu lub danych do logowania do bankowości elektronicznej.

3. W urzędzie gminy

Do czego potrzebujemy Twoich danych?

Twoje dane są nam potrzebne, aby zidentyfikować, że jesteś osobą, za którą się podajesz – czyli potwierdzamy Twoje imię, nazwisko, PESEL oraz numer dokumentu tożsamości.

Dodatkowo musimy zweryfikować wysokość i termin, w którym otrzymujesz wynagrodzenie, aby wiedzieć jaką kwotę pre-pensji i w jakim terminie możesz ją otrzymać.  

Oczywiście potrzebujemy również numeru Twojego konta bankowego, aby móc przelać Ci pre-pensję.

Kiedy dostanę pieniądze?

W większości przypadków czas oczekiwania na pieniądze wynosi kilka do kilkunastu minut od momentu otrzymania pozytywnej decyzji.  

Czas ten może się wydłużyć w przypadku aplikowania o pre-pensję w dni wolne, w nocy lub w przypadku Klientów korzystających z mało popularnych banków.

Kiedy dostanę decyzję?

Jeżeli proces weryfikacji danych oraz wpływu wynagrodzenia przebiegnie bezproblemowo decyzja o udzieleniu pre-pensji będzie wydana w ciągu kilku minut.

W niektórych przypadkach, kiedy konieczny jest kontakt telefoniczny z Klientem, czas procesowania wniosku będzie dłuższy, w zależności od tego, jak szybko uda się nam skontaktować.

Czy wymagane są dodatkowe dokumenty?

Cały proces aplikowania o pre-pensję odbywa się online. Należy jedynie posiadać ważny dowód osobisty.

Nie wymagamy żadnych zaświadczeń i dodatkowych dokumentów.

Czemu muszę ponownie logować się do banku?

Logowanie do banku służy między innymi weryfikacji wysokości i terminu wpływu wynagrodzenia na konto. Z tego powodu co ok. 3 miesiące wymagamy ponownego logowania do banku w celu aktualizacji informacji.

Czy mogę otrzymać pre-pensję bez logowania się na swoje konto?

W przypadku klientów indywidualnych niezbędne do aplikowania o pre-pensję jest zalogowanie się do swojego banku poprzez serwis Kontomatik.

Jakie dokumenty są wymagane?

Do ubiegania się o pre-pensję potrzebny jest ważny dowód osobisty.

Dodatkowo potrzebny jest numer PESEL, który nie został wcześniej zastrzeżony w bazie pesel.

Jak długo będę czekać na pieniądze?

W większości wypadków pieniądze trafiają na konto Klienta w kilkanaście minut.

W zależności od godziny i dnia tygodnia, a także banku, do którego ma trafić przelew z pre-pensją, czas ten może się wydłużyć, szczególnie przy aplikowaniu w dni wolne od pracy.

Jak mogę złożyć wniosek o pierwszą pre-pensję?

Aby złożyć wniosek o pierwszą pre-pensję należy zarejestrować się na stronie Patento.pl, a następnie zalogować się do banku, na rachunek bankowy, na który wpływa wynagrodzenie.

Logowanie do banku jest zupełnie bezpieczne, wykonywane przez zewnętrzny serwis Kontomatik.

Patento korzysta jedynie z informacji o terminie i wysokości wpływu na konto, w żaden sposób nie ma dostępu do konta po wylogowaniu się przez klienta.

Dlaczego pakietu darmowego nie można łączyć z pozostałymi.

Pakiet darmowy na niewielką kwotę pozwala przetestować pre-pensję bez żadnych opłat, pozwala też pokryć niewielkie wydatki co miesiąc.

Nie jest to jednak pakiet, który miałby służyć obniżeniu ceny pozostałych pakietów.

Co to jest RRSO i dlaczego jest takie wysokie?

RRSO oznacza Rzeczywistą Roczną Stopę Oprocentowania – czyli w przypadku pre-pensji pokazuje, ile procent kosztowałaby pre-pensja, gdyby była wzięta na rok.

W przypadku pre-pensji, która jest wypłacana na kilka dni wartość RRSO jest myląca, jednak prawo wymaga od nas podawania tej wartości.

Czy moje dane będą sprawdzane w BIK?

Otrzymanie pre-pensji nie wymaga weryfikacji BIK, jednak informacje o spłacie lub jej braku zostaną zaraportowane do BIK zgodnie z wymaganiami prawnymi. Sprawdzamy również zdolność kredytową w innych bazach kredytowych.

Co to jest Kontomatik?

Kontomatik to zewnętrzny, bezpieczny i zaufany serwis, służący do pozyskiwania wybranych danych z konta użytkownika.

Udostępnianie danych serwisowi Kontomatik jest całkowicie bezpieczne, a sam Kontomatik objęty jest nadzorem KNF.

Dlaczego żeby skorzystać z pre-pensji muszę się zalogować do swojego konta w banku?

Logowanie do konta w banku służy trzem celom:

  • potwierdzeniu danych osobowych Klienta – bank przekazuje do Patento dane, które muszą zgadzać się z danymi podanymi podczas zakładania Profilu Klienta
  • przekazaniu informacji o wysokości oraz terminach wypłaty wynagrodzenia
  • podaniu numeru konta, na które zostanie wypłacona pre-pensja
Czym się różni oferta dla klientów indywidualnych od oferty dla pracowników?

Oferta dla pracowników jest dostępna tylko dla osób, których pracodawca podpisał umowę o współpracy z Patento.

Z oferty dla klientów indywidualnych natomiast mogą korzystać wszystkie osoby, które otrzymują regularne wpływy na konto.

Skąd Patento wie, kiedy otrzymuję przelew z pensją?

Patento  korzysta z usług zaufanego na rynku partnera Kontomatik w celu otrzymania informacji o wpływach na konto klienta, w tym o datach, kiedy historycznie na konto wpływało wynagrodzenie.

Skąd Patento zna wysokość mojej pensji?

Patento  korzysta z usług zaufanego na rynku partnera Kontomatik w celu otrzymania informacji o wpływach na konto klienta.

Na jakiej podstawie wyliczana jest kwota pre-pensji?

W  przypadku pracowników indywidualnych kwota pre-pensji to 30% otrzymywanego na  konto wynagrodzenia. Wysokość wynagrodzenia nasz algorytm określa na  podstawie wpływów z ostatnich kilku miesięcy.  

Jaką kwotę pre-pensji mogę wypłacić?

Maksymalna  kwota pre-pensji to 30% otrzymywanego wynagrodzenia dla klientów  indywidualnych.  

Swój  limit możesz sprawdzić po zarejestrowaniu się na stronie Patento.pl i  zalogowaniu się do banku, na rachunek, na który wpływają twoje dochody.

Dlaczego pre-pensja nie jest dostępna przez cały miesiąc?

Pre-pensja działa na zasadzie zaliczki na pensję i może być ona wypłacana dopiero po przepracowaniu przez Ciebie części danego miesiąca, za które otrzymasz wynagrodzenie.

Kto może korzystać z pre-pensji?

Pre-pensja dostępna jest dla  wszystkich osób, które otrzymują regularne wpływy wynagrodzenia na konto w  jednym z poniższych banków.

  • Alior
  • Bank Pocztowy
  • BNP Paribas
  • BOŚ
  • Credit Agricole
  • ING
  • mBank
  • Millennium
  • Nest Bank
  • Pekao
  • PKO BP
  • Plus Bank
  • Santander
  • Velo Bank

Dodatkowo osoby te muszą posiadać:

  • numer Pesel (nie może być  zastrzeżony)
  • dowód osobisty lub paszport (tylko  obcokrajowcy)
Co to jest pre-pensja?

Pre-pensja  to nowoczesny produkt finansowy, którego zasada działania przypomina zaliczkę  na pensję. Pre-pensja dostępna jest w dwóch opcjach – za pośrednictwem  pracodawcy oraz bezpośrednio dla klientów indywidualnych.  

Jeśli  potrzebujesz niewielkiej kwoty na pilny wydatek możesz skorzystać z  pre-pensji, a po wypłacie zwrócić wykorzystaną kwotę.